Luděk Blovský
fotím, píšu, žiju
Akce v klášterním parku a následnou spanilou jízdou měla bohatou účast
Přehlídka naleštěných plechových mazlíčků a vůně spáleného benzínu se stala realitou v sobotu od dopoledních hodin v areálu kláštera Chotěšov. Setkání fanoušků hydraulicky laděných Citroënů mělo název Jarní koulení Chotěšov 2023 a na programu jak ukázky vystavených fungujících vozů, tak poté spanilou jízdu s plněním předem stanovených úkolů.
Pořadatelství a organizace byla v režii Františka Křižana, který má s týmem dobrovolníků v tomto oboru dosti zvučné jméno. Po loňském ročníku na hradě Švihov (zde je odkaz), posunuli laťku této každoroční události opět o kousek výše, byť do průběhu setkání promluvilo poměrně chladné počasí. Účast byla hojná – 30 automobilů a více jak 70 účastníků mluví samo za sebe. Níže přidávám několik větiček doplněných fotogaleriemi o setkání, které nebylo jen o pochlubení se svým strojem, ale o kamarádství, potkávání a poznávání.
Ohlášený začátek akce na 9. ranní s prvními příjezdy v půl desáté byl v podstatě na minutu dodržený. Již před zmíněnou devátou postavil František s rodinou a pořadateli vstupní stánek, připravili tašky s upomínkovými předměty sponzorů včetně mapky plánované spanilé jízdy.
Poté se brána otevřela a první účastníci začali vjíždět do centra automobilového dění. Spousta vozových typů měla jedno společné – hydraulický systém ve své výbavě. Pro mě, a myslím si, že i pro spoustu dalších hostů, byl středobodem tříosý Citroën CX 25 TRD TURBO 2, který budil zaslouženou pozornost.
S přibývajícím časem se areál, potažmo plocha určená k parkování, skvěle zaplnil. Vypnout motor, zabrzdit a vzhůru k diskutujícím hloučkům – tak nějak vypadalo dění v této dopolední etapě. Z útržků hovorů bych zmínil asi ty nejdůležitější – kam na technickou, kde sehnat náhradní díly, kam zajet na další podobnou akci, kdo nepřijel, kdo si pořídil jiný automobil… témat nepřeberné množství.
Historickou chvilkou se stalo skupinové fotografování, jehož snímky lze v budoucnu považovat za vzácné relikvie a vzpomínky na tento autosraz. Pro registrované účastníky byla navíc připravená komentovaná prohlídka interiérů zatím rekonstruovaného kláštera, kterou využila většina přítomný.
Přidávám citovaný technický detail od Františka Křižana k Citroënu Xantia, který letos oslavil 30 let: „Zajímavostí tohoto modelu je, že vrcholná verze Xantia Activa 3.0 V6 dosáhla v roce 1999 v losím testu maximální rychlost 85km/h. Tato rychlost nebyla zatím do dnes překonána.“
Po návratu jezdců z prohlídky klášterních místností proběhlo malé loučení s těmi, kdo již odjížděl domů a přání úspěšné cesty těm, kdo se do organizované spanilé jízdy zapojil. V ní se nestal celkovým vítězem ten s nejkratším dojezdovým časem, ale ten, kdo nasbíral největší počet bodů při plnění úkolů během jízdy do cílové obce Přetín.
Před samotným odjezdem někdo studoval mapu, někdo vložil osud do moderní navigace - vše předvěst soutěže o Zlatého bludišťáka. Byť jsem se dojezdové finálovky s vyhlášením výsledků o tuto trofej s nejvíce najetými kilometry nezúčastnil, věřím, že rozdíly v ujetých kilometrech se mnohdy podstatně lišily. Společným obědem v restauraci Bowling Přetín se sobotní akce stala světlou motoristickou minulostí.
V dnešní době je sponzoring nevyhnutelnou skutečností při organizování a konání podobných akcí. V tomto případě šlo o poskytnutí drobných upomínkových předmětů, které byly součástí dárkových taštiček předávaných u vstupu. Na oplátku jsou pak jména těchto mecenášů zmiňována v textech či jsou součástí galerií.
Nejinak tomu bylo i zde, na srazu Citroënů, kde se staly hlavními podporovateli Autocentrum Jan Šmucler a firma Pfeifer Holz s.r.o. Chanovice. Další poděkování pořadatelů směřuje ke Správě kláštera premonstrátek v Chotěšově – za možnost využít zahrady jako parkoviště a vstřícnost při komentovaných prohlídkách s účastníky akce.
A ještě za mě – palec nahoru za organizaci, elán a chuť dělat něco navíc! Zaslouží si ho každý, kdo se jakkoliv podílel nebo účastnil Jarního koulení Chotěšov 2023!!!